Exterieur
Interieur
Informatie
Kenners noemen dit de laatste echte BMW Roadster met de laatste echte BMW M 6 cilinder motor, do we need to say more!? De kilometerstand is volledig gedocumenteerd en alle boekjes zijn aanwezig. De auto is enkel bij de BMW dealer onderhouden. Sinds ruim drie jaar in mijn eigen bezit en daarvoor zijn er nog twee andere eigenaren geweest. Toen ik hem kocht zaten de eerste achterbanden er nog op, een statement! De auto heeft altijd binnen gestaan en is altijd met de hand gewassen. Slechts 1425 stuks in de ECE specificatie met het stuur aan de linkerkant verlieten de fabriek. Met deze kilometerstand en staat is dit een auto voor échte kenner en liefhebbers. Een ding weet ik zeker, spijt gaat u van deze auto niet krijgen!
De motor domineert de hele ervaring. 343PK en 365NM op de klassieke manier, omhoog dat toerental! Tot maar liefst 8000 toeren kun je doorgaan. Het geluid, de gasaanname en het gemak waarmee de motor in de toeren klimt zijn van een zeldzaam niveau. Deze motor won niet voor niets 6 jaar op rij de Engine of the Year Awards. Door het lage gewicht kun je de auto ook zeer schakellui rijden. Knap dat ze deze vorm van civilisatie bij een dermate sportief blok voor elkaar hebben gekregen.
Dit is zonder twijfel een van de meest pure BMW M modellen ooit. Zie het als een rond de 75 kg lichtere en sportievere BMW M3 E46. De Z4 M leent zijn compound reminstallatie van de M3 CSL. De Z4 M beschikt over de laatste versie van de S54 motor met de Siemens MSS70 motor elektronica en de verbeterde lager schalen. De transmissie geeft een super gevoel en door het sperdifferentieel op de achteras grijpt de achterkant zich bij het accelereren uit bochten prachtig vast. Dit is mede te danken aan de volledig aluminium wielophanging en de specifieke afstemming door de meesters van BMW Motorsport. Ook door het lage gewicht, de zeer goede carrosserie stijfheid en de korte wielbasis is dit een uiterst vermakelijke auto.
Met het dak open hoor je de motor nog beter en wordt de beleving nog puurder. Als de auto goed warm is, dan begint hij te ploffen uit de uitlaat. Wat een feestje! Het dak opent en sluit extreem snel, ongeveer in 10 seconden is alles klaar. Daarnaast is de isolatie zeer goed, tot rond de 200 km/h hoor je weinig windgeluiden. Ondanks dat dit een van de meest pure en vermakelijke BMW M types is kun je er ook rustig in cruisen. Wil je dat? Soms wel maar meestal overmeestert de euforie je en ga je toch voor een wat spannendere manier van voortbeweging. Deze wegligging en deze motor, perfectie!
—————————————————————————————————————————–
The last real BMW Roadster with naturally aspirated engine. And what kind of an engine! In this M type the BMW S54 straight six with double overhead camshafts, 24 valves, Valvetronic, 6 throttlevalves in the inlet channels, 3,2 litre, 343 DIN Horsepower and 365 Nm torque. It revs up to 8000 RPM easily. This engine won the “Engine of the Year” award 6 years in a row. And all that in a car of little more than 1400 kg. Sheer driving pleasure, sheer driving passion!
The Z4M differs from the normal Z4 in much more aspects than you would expect. Lower suspension with stiffer links and different absorbers, direct hydraulic power steering in stead of the electric steering in the normal Z4. Different gearbox with close ratio 6 speeds, More direct gearshifting, differential with lock up, 4 pipe exhaust system, different battery position, normal instead of run flat tyres, brake system of the M3 CSL.
This particular car has only 40.500 Km and is in immaculate condition. No need to say that the history is complete and the km are documented. Maintenance is only done at BMW dealerships.
Compared tot he legendary E46 M3 this car is even more fun to drive as it is lighter and you are positioned lower tot he ground. Compared tot he Z3M the car is much stiffer and has a far better handling accordingly. Compared to the Z4 successors there is no comparision whatsoever as they are turbo driven and weigh far more!
This car offers more fun than most Porsches and most far more expensive sportscars as it is so direct, so easy to handle, and so fast on country roads! On the other hand relaxed cruising is also possible as the engine is so easy going also at low revs.
There are not many left of the 1425 cars which are build in the European specification in this immaculate condition and with this low mileage.
Our export price for registration outside of the Netherlands is €..,…,-
Colour | BLACK SAPPHIRE
METALLIC (475) |
Upholstery | LEDERAUS. WALKNAP-
PASCHWARZ (LSSW) |
S230A | M Sports Suspension |
S249A | Multifunction F
Steering Wheel |
S380A | Hardtoppreparation |
S387A | Wind Deflector |
S399A | Softtop Electro-
mech Allautom |
S423A | Floor Mats Velours |
S428A | Warning Triangle
And First Aid Kit |
S431A | Interior Mirror With
Automatic dip |
S441A | Smoker Package |
S494A | Seat Heating
Driver-passenger |
S4MYA | Int. Trim Leahter
Carbonstr. Black |
S502A | Headlight Cleaning System |
S522A | Xenon Light |
S534A | Automatic Air Conditioning |
S548A | Kilometercalibrated
Speedometer |
S609A | Navigation System Professional |
S676A | HiFi Speaker System |
S710A | M Sports Steering
Wheel Multifunction |
S711A | M Sportseats |
S785A | White Direction
Indicator Lights |
Type |
BMW Z4 M Roadster E85 |
||
1e toelating |
18-10-2006 |
||
Transmissie |
Handgeschakeld (6) |
||
Aandrijfwijze |
Achter |
||
Motor |
3.2 L6 |
||
Koppel |
365 NM |
||
Vermogen |
343 PK |
||
Brandstof |
Benzine |
||
Brandstof verbruik |
12,1 l/100km |
||
Brandstof verbruik realistisch |
13,7 l100km |
||
Inhoud brandstoftank |
55 liter |
||
Topsnelheid |
250 (Begrensd) |
||
Acceleratie 0-100 |
5 sec |
||
Wielen voor |
225/45/R18 |
||
Wielen achter |
255/40 R18 |
||
Breedte |
4113 mm |
||
Lengte |
1781 mm |
||
Hoogte |
1287 mm |
||
Zitplaatsen |
2 |
||
Gewicht EU |
1485 kg |
||
Gewicht RDW |
1385 kg |
||
Aantal eigenaren |
3 |
||
Nederlandse nieuwprijs +/- |
€ 90.000,- |
||
Marge/BTW | Marge |
Datum |
Kilometer |
Werkzaam- heden |
29-8-2007 |
6.089 |
Running in inspection |
21-10-2010 |
17.766 |
Oil service |
24-4-2012 |
20.398 |
Oil service, micro filter |
21-8-2014
|
24.234 |
Oil service, inspektion 2, micro filter |
6-6-2016 |
29.977 |
Oil service, micro filter |
19-6-2018 |
35.588 |
Inspektion 1 |
Deze auto wordt standaard afgeleverd met onderstaande punten:
- Onderhoudsbeurt en controle volgens schema fabrikant
- Minimaal 6 maanden geen voorgeschreven onderhoud nodig
- Nieuwe of minimaal 8 maanden geldige APK
- NL kenteken en tenaamstelling
- Volle tank Shell V-Power brandstof
Uiteraard zijn overige wensen bespreekbaar.
Garantie
- 3 maanden/10.000km op draaiende delen motor en versnellingsbak