Exterieur
Interieur
Informatie
Een telg uit de fameuze reeks SL modellen van Mercedes Benz. De legende begon met de 300 SL vleugeldeur en roadster, die inmiddels ver boven de miljoen Euro gehandeld worden. Ook de relatief eenvoudige 190 SL is inmiddels in goede staat ver boven de 120.000 Euro aangeland. Toen kwamen de 230/250/280 SL pagode modellen die inmiddels ook in die regionen is aangeland. In 1971 kwam de W107 R/C op de markt en de productie liep door tot en met 1989, wat dit model tot een van de langst geproduceerde Mercedes modellen überhaupt maakt. Ongeveer 2/3 van de afzet was in de VS, omdat deze cabrio de enige was die in die tijd door de Amerikaanse veiligheidstests kwam. Helaas hebben alle recentere VS modellen die minder elegante voor en achtbumpers en de dubbele ronde schijnwerpers in het rechthoekige koplamphuis. Bovendien hebben ze minder vermogen dan de Europese uitvoeringen.
Ons model is uit de gezochte laatste serie die van 1985 tot 1989 geproduceerd werd. Het betreft een 420 SL, duidelijk de meest zeldzame uitvoering met slechts 2.148 geproduceerde exemplaren. Dit model werd alleen voor de Europese markt gemaakt en ons exemplaar is oorspronkelijk in Duitsland uitgeleverd. Deze bouwjaren zijn extra gezocht, omdat de roestpreventie veel beter was dan de voorgaande series. Ook waren er kunststof wielkasten in de spatborden geplaatst wat ophoping van vuil aanzienlijk verminderde. Verder is de wielophanging verbeterd, een iets grotere spoorbreedte toegepast en 15 in plaats van 14 inch wielen waardoor de auto duidelijk volwassener stuurt dan de modellen daarvoor. Ook is er onder de voorbumper een andere vorm spoiler toegepast en zitten de stoelen beter dan de oudere modellen.
Deze 420 heeft een lichtmetalen V8 motor van 4,2 liter cilinderinhoud met Bosch KE Jetronic inspuiting, geregelde katalysator, 204 pk vermogen en 310 Nm koppel. Heerlijk soepel cruisen met duidelijk meer koppel dan de 300 SL zescilinder, terwijl het specifieke vermogen van minder dan 50pk/liter cilinderinhoud het blok een lang leven garandeert. Het verschil met de 500SL is relatief klein, en de 420 werd duidelijk gekocht door stille genieters en niet door scheurneuzen.
Aan ons exemplaar is dat goed te merken! Altijd binnen gestald geweest en slechts 81.800 km. gelopen. De laatste eigenaar heeft hem 18 jaar in zijn bezit gehad en in die tijd er slechts 35.000 km mee gereden als 3e of 4e auto. Dat is te zien. De auto verkeert in een absoluut roestvrije toestand en ziet er binnen en buiten fantastisch uit. Zeer goede originele toestand, schadevrij en er is nooit aan gelast. De kleur Nauticblau met de grijze lederen bekleding staat de auto uitgesproken goed. deze modellen hebben nog serieus veel chroom, en ook dat contrasteert mooi met de blauwe lak. En die V8 roffelt er heerlijk decent op los en verschaft de auto een souplesse en rust die je bij moderne auto’s nauwelijks nog aantreft. De automaat schakelt zijdezacht en de auto rijdt en stuurt als een veel jongere auto. De auto heeft een mooie donkerblauwe soft top en de originele hardtop is voorhanden.
Als u een auto zoekt om van te genieten bij het rijden en waarmee u overal serieus genomen en gerespecteerd gaat worden om uw goede smaak, dan is dit een model om serieus te overwegen. Het behoeft geen betoog dat afschrijving geen issue meer is. Verdere waardestijging zoals bij de voorgangers is zeer waarschijnlijk. Aanwezige taxatie rapporten van de laatste jaren laten dat reeds zien! Alle boekjes en folders aanwezig, zelfs het originele gereedschap is voorhanden. Er zijn er in Europa slechts een klein aantal 420 SL’s te koop.
This is one model out of the famous Mercedes Benz SL range. The legend started with the 300 SL Gullwing and Roadster, which are traded well above one million Euros. Even the relatively simple 190 SL is in good shape above 120.000 Euro. The subsequent 230/250/280 SL pagode models also rate above this amount. In 1971 the W107 R/C model was introduced, and the production ran up to 1989, which makes this model one of the longest produced Mercedes Benz models. About 2/3 of all sales was exported to the US because in those days this was one of the very few models which passed the US safety tests as a cabriolet. Unfortunately all later US models have these less elegant front and rear bumpers and the strange round headlights. More important is that these models have less power than the European ones.
Our example is from the latest well sought series which was produced from 1985 up to 1989. It is a 420 SL, which is clearly the most seldom version with only 2148 cars produced. This version was only produced for the European market, and our car was originally delivered in Germany. The reason why these building years are so popular is that the rust prevention was far better than in the previous years. In addition plastic wheelhouses were mounted under the wings, which caused that less dirt is collected in critical areas. Furthermore the suspension was improved, a little wider track is realized and 15 in stead of 14 inch wheels are applied, causing the car to behave much more reliable than the previous models. Also a more elegant front skirt is mounted and much more comfortable seats are applied.
This 420 has a light alloy V8 engine with 4,2 litre displacement, Bosch KE Jetronic fuel injection, a lambda controlled catalyst, 204 HP and a torque of 310 NM. Really very relaxed cruising with clearly more torque than the 300 SL straight six. The specific power of less than 50 HP per litre displacement guarantees a long engine life. The difference with the 500 SL is relatively little, and these 420 models were bought by wealthy relaxed connoisseurs, and not by persons who always wanted maximum performance.
You can clearly sense that in our car! It has been stored always inside, and it has only 81.800 Km. on the clock. The last owner had it 18 years in his possession and added only 35.000 Km in these years as he used this car as 3rd or 4th car. You can sense that in every corner. Absolutely no rust at all and in excellent shape outside as well as inside. Very well kept original shape, without damage, and never welded. The colour Nauticblau suits very well to the light grey leather upholstery inside. These models have still a serious portion of chrome which contrasts very nicely to the blue outside paint. The sound of the V8 is both decent and powerful and provides the car an easy going behaviour, which is hardly to be find in modern cars. The automatic gearbox is shifting gears smoothly and the car rides and handles as a much newer car. The car has a nice blue soft top and the original hardtop is also present.
If you are looking for a car you enjoy driving with, but also one with which you will be taken seriously everywhere, and you will be respected for your good taste, this car should be considered indeed. Further value increase as with all its predecessors is expected. Present value taxation reports of this car state that already. All documentation present, even the original toolkit is present.
In Europe, even worldwide only very few 420 SL’s are for sale, so take your chance.
– | Metallic lak 929 Nauticblau |
– | Grijs lederen bekleding |
– | Middenarmsteun |
– | Radio Becker Europa |
– | Automatische Hirschman antenne |
– | Stoelverwarming |
– | Ruitenwissers koplampen |
– | Windschot |
– | Mechanisch verstelbare lendensteun |
– | Alarminstallatie |
– | Hoes over hele auto |
Type | Mercedes Benz 420SL |
1e toelating | 29/10/87 |
Transmissie | automaat 4 versnellingen |
Aandrijfwijze | achterwielaandrijving |
Motor | 4196 cc V8 |
Koppel | 310 Nm bij 3600 rpm |
Vermogen | 204 pk (150 kW) bij 5200 rpm |
Brandstof | benzine |
Brandstof verbruik | 11 liter/100 km |
Brandstof verbruik realistisch | 12,5 liter/100 km |
Inhoud brandstoftank | 85 liter |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 | 0-100 km/h in 9 sec |
Wielen voor | 205/65 VR15 |
Wielen achter | 205/65 VR15 |
Breedte | 1,790 m |
Lengte | 4,390 m |
Hoogte | 1,307 m |
Zitplaatsen | 2 |
Gewicht EU | 1600 kg |
Gewicht RDW | 1558 kg |
Nederlandse nieuwprijs +/- | 77.000,- |
Marge/BTW | marge |
Datum | Kilometer | Werkzaamheden |
29-10-87 | 0 | aflevering |
24-09-90 | 17.000 | beurt |
17-06-94 | 43.000 | auto geimporteerd naar Nederland |
11-05-01 | 46.270 | APK |
25-02-02 | 46.400 | auto naar huidige eigenaar |
05-03-02 | 47.195 | Taxatierapport |
06-06-03 | 50.446 | grote beurt, nwe banden, alle vloeistoffen vernieuwd |
16-06-03 | NB | verstuiver gerepareerd |
04-10-03 | NB | nwe accu |
19-05-04 | 53.013 | APK |
02-05-05 | 54.718 | olie beurt |
04-05-06 | 57.015 | APK |
04-05-06 | 57.034 | olie beurt |
28-10-06 | NB | nwe accu |
29-05-07 | 59.075 | APK |
05-03-08 | 61.899 | beurt, drukregelaar injectie gerepareerd |
29-01-09 | 63.589 | Taxatierapport |
30-05-09 | 63.651 | grote beurt, remschijven en blokken achter vervangen |
19-05-10 | 65.546 | APK |
14-01-11 | NB | nwe accu |
17-06-11 | 68.650 | olie beurt, hoofdremcilider en stroomverdeler vervangen |
05-06-12 | 70.929 | APK |
31-05-13 | 73.426 | olie beurt, visco koppeling vernieuwd |
03-04-14 | 76.402 | APK |
01-04-15 | 77.106 | grote beurt, alle bougiestekkers vernieuwd |
27-03-15 | 77.110 | APK |
21-09-15 | 78.421 | Taxatierapport |
28-02-15 | NB | nwe accu |
09-05-16 | 78.493 | APK |
29-05-17 | 79.576 | APK |
31-05-18 | 80.965 | APK |
30-11-18 | 81.177 | Taxatierapport |
Deze auto wordt standaard afgeleverd met onderstaande punten:
- Onderhoudsbeurt en controle volgens schema fabrikant
- Minimaal 6 maanden geen voorgeschreven onderhoud nodig
- Nieuwe of minimaal 8 maanden geldige APK
- NL kenteken en tenaamstelling
- Volle tank Shell V-Power brandstof
Garantie
- 3 maanden/10.000km op draaiende delen motor en versnellingsbak