Exterieur

Interieur

Informatie
Ontworpen door Pierangelo Andriani is de 430 4v de nieuwste en snelste versie van deze modelserie. De 430 werd in 1987 gelanceerd om naast de 425 te worden verkocht, en verving hem uiteindelijk in 1989. Hij was uitgerust met de nieuwe 2,8-liter motor met brandstofinjectie uit de 228 en was voornamelijk bedoeld voor de exportmarkten. Het vermogen bereikte 250 pk voor versies zonder katalysator, en de topsnelheid naderde 240 km/uur. Dergelijke prestaties, gecombineerd met de luxueuze verfijning van het interieur, maakten van de 430 een concurrent aan de top van de markt voor luxe sportieve limousines. Tussen 1987 en 1994 werden er slechts 995 exemplaren gebouwd. Vanaf 1991 werd de vier kleppen per cilinderkop technologie op de 430 toegepast, waardoor het vermogen steeg tot 279 pk. De auto droeg het naamplaatje 430 4v, om hem te onderscheiden van het model met drie kleppen dat naast deze versie werd verkocht. Beide modellen profiteerden van de nieuwste stylingupgrades: nieuwe, slankere koplampen, een bredere grille, nieuwe bumpers en dorpels, zevenspaaks lichtmetalen velgen en spoilers op het kofferdeksel en aan de onderkant van de voorruit.
Van de 430 gebouwd tussen 1991 en 1994, zijn slechts 292 exemplaren geproduceerd. Naar schatting is hiervan maximaal de helft een 4v. Dit is een van de allerlaatste exemplaren omdat de eerste registratie in 1994 plaatsvond. Deze auto is nog steeds razendsnel, 0-100 in 6 seconden en een topsnelheid van boven de 255 km/u zijn ook vandaag de dag niet meer weg te denken. Het herinnert ons ook hoe zwaar en groot auto’s zijn geworden. Deze sedan biedt comfortabel plaats aan vier personen en weegt slechts 1.400 kg. Dit exemplaar is oorspronkelijk nieuw geleverd in Nederland en beschikt over een NAP rapport. In 2015 is er een grote onderhoudsbeurt van circa € 11.000,- uitgevoerd om haar in goede staat te houden. Sindsdien werd ze nauwelijks meer gereden omdat ze deel uitmaakte van een uitgebreide autocollectie. Er zijn de afgelopen 9 jaar alleen maar kleine ritjes gemaakt om haar in goede staat te houden.
Ze heeft vanaf nieuw slechts 3 eigenaren gekend en alles verkeert in een goede werkende staat. Het plaatwerk vertoont geen sporen van roest. Ze is op zoek naar een nieuwe liefdevolle eigenaar die haar de liefdevolle zorg kan geven die ze verdient. Waarschijnlijk is deze 430 de beste die momenteel te koop is. In heel Europa zijn er slechts een handvol exemplaren van alle 430 modellen beschikbaar, in Nederland is geen enkele 430 te koop, laat staan een origineel Nederlands geleverde. Een exemplaar als dit zal in de toekomst waarschijnlijk in waarde stijgen en het is onwaarschijnlijk dat u binnenkort of ooit nog een andere vergelijkbare 430 zult tegenkomen. Ze rijdt en schakelt zoals het hoort en zoals je op de foto’s kunt zien ziet ze er zelfs goed uit. Natuurlijk behoeft deze Italiaanse schone wat liefde maar ze zal het u ook terug geven. Zelfs de originele folder is nog aanwezig. Super zeldzame auto voor de échte kenner!
Colour | Zwart metallic | |
Upholstery | Volleder zwart | |
Handgemaakt volleder interieur | ||
Wortelnoot hout inleg | ||
Volautomatische airconditioning | ||
Elektrische ramen voor en achter | ||
Elektrische stoelverstelling voor | ||
Elektrisch schuifdak | ||
Elektrische verstelling buitenspiegels | ||
Elektronisch regelbare demping – 4 standen | ||
Centrale vergrendeling | ||
Ranger sperdifferentieel |
Type | Maserati 430 4V | |
1e toelating | 6-5-1994 | |
Transmissie | Handgeschakeld 5 versnellingen | |
Aandrijfwijze | Achterwielaandrijving | |
Motor | 2790 cc | |
Koppel | 431 Nm bij 37500 rpm | |
Vermogen | 278 pk (205 kW) bij 5500 rpm | |
Brandstof | Benzine | |
Brandstof verbruik | 10,25 liter/100 km | |
Brandstof verbruik realistisch | 12 liter/100 km | |
Inhoud brandstoftank | 60 liter | |
Topsnelheid | 255 km/h | |
Acceleratie 0-100 km/h | 6 sec | |
Wielen voor | 205/50R16 | |
Wielen achter | 205/50R16 | |
Breedte | 1,730 m | |
Lengte | 4,400 m | |
Hoogte | 1,378 m | |
Zitplaatsen | 4 | |
Gewicht EU | 1500 kg | |
Gewicht RDW | 1400 kg | |
Nederlandse nieuwprijs +/- | €58.000,- | |
Marge/BTW | Marge |
Historie volgt.
Zaken voor aflevering in overleg.