Exterieur
Interieur
Informatie
Woorden schieten te kort bij het zien van deze Alpina. Val met ons mee van de ene verbazing in de andere. Wat een sublieme staat en prachtige kleurstelling in Platingrijs metallic met een Natuurbruin interieur en Alpina houtinleg. Afkomstig van de tweede eigenaar en origineel EU geleverd met een volledig gedocumenteerde kilometerstand en complete boordmap. De auto is enkel bij de BMW/Alpina dealer onderhouden en in absoluut schadevrije conditie. De vorige eigenaar gebruikte de auto alleen voor langere ritten en slapen deed hij altijd binnen. Deze parel werd alleen met de hand gewassen. Nummer 120 tot en met 179 zijn B5 S Touring modellen. Met nummer 144 is dit dus nummer 24 van de in totaal 59 stuks. Dit is zéér waarschijnlijk de enige B5 S Touring in deze staat in de wereld. Een uniek verzamelaars object!
Met 530PK en 725NM is dit een absolute geweldenaar. Het lijkt of er een kerncentrale onder de motorkap schuilgaat, wat een kracht! Het is een publiek geheim dat Alpina zuinig is met het opgeven van vermogens gegevens. De acceleratie naar 100 km per uur duurt slechts 4,7 seconden en naar de 200 onder de 14 seconden. Zit u nog? Door het gigantische koppel is hij in de praktijk sneller dan een BMW M5 Touring. Waar bij andere BMW modellen de begrenzer bij 250 km/h ingrijpt is bij deze Alpina de topsnelheid een onbegrensde 313 km/h. Deze Alpina was de snelste stationwagen in zijn tijd en is tot op de dag van vandaag een van de snelste in de wereld. Het leukste van deze extreme kracht is dat deze nooit opdringerig zal werken. Enige vorm van nervositeit is tijdens het rijden afwezig. U kunt zich gemakkelijk zeer voornaam voortbewegen. Deze tweeledigheid kenmerkt een Alpina. Het interieur zit vol smakelijke Alpina details zoals de Myrte houtinleg en het Lavalina sportstuurwiel, de logo’s in de rugleuningen, de ruitstiksels in de armleuningen en de leren biezen van de matten.
De S baseert altijd op het facelift model en is de B5 die je wilt hebben. Naast de vermogensstijging van 30PK zijn onderstel en versnellingsbak aangepast voor een groter verschil tussen comfort en sport. De adaptieve dempers zijn in tegenstelling tot de B5 per druk op de knop instelbaar. Bij het selecteren van de sportstand wordt het onderstel merkbaar sportiever en communicatiever en krijgt u zin om het vermogen aan te spreken. In de comfort stand zoeft u over de weg en vraagt u zich af waarom de meeste extreem snelle auto’s altijd zo oncomfortabel moeten zijn. De versnellingsbak schakelt naar wens zeer snel of comfortabel en verhoogt het rijplezier samen met de Alpina Switch-Tronic knoppen achter op het stuur aanzienlijk. Alleen de B5s modellen werden met dit nieuwere type versnellingsbak geleverd.
De BMW E61 gaat de geschiedenis in als de laatste 5 serie waar sportiviteit vóór comfort ging. Niet dat hij niet comfortabel is maar tijdens het rijden voelt hij eerder als een grote 3 serie. De nieuwe F11 modellen voelen als een kleine 7 serie. De B5 S is de spirituele opvolger van de legendarische E34 B10 Bi-Turbo van begin jaren negentig. Ze hebben hun zeer explosieve vermogens afgifte gemeen. De E34 is inmiddels een zeer prijzige klassieker en er is geen twijfel over mogelijk dat deze B5 S hem opvolgt. De compressor aandrijving zorgt naast een prachtig geluid voor een bijzonder rijgevoel. De technische specificaties zijn uniek in de wereld en enkel door Alpina toegepast. Kort samengevat geeft hij de kracht van een turbo met het reactievermogen van een atmosferische motor. Alpina noemde hem daarom ook wel turbessor. Alpina zal helaas nooit meer een compressor gebruiken omdat dit in de emissie testen niet het allerlaagste verbruik oplevert. De boordcomputer geeft vaak waarden van tussen de 10 en 12 liter per 100 kilometer aan, allesbehalve onzuinig voor een auto met dit vermogen en zonder twijfel véél zuiniger als een M5.
Het allerleukste is misschien wel dat dit een echte wolf in schaapskleren is. Na een rit in deze Alpina blijf je met een zeer bijzonder gevoel achter. De verfijning, kracht, afwerking en het comfort behoren tot de absolute wereldtop. De aanpassingen bij Alpina zijn zo extensief dat Alpina de status van fabrikant heeft. Officieel rijdt u niet in een BMW maar in een Alpina. Zelf noemen ze het Automobile Meisterwerke en daar is geen woord aan gelogen. WOW!
You cannot imagine the true reality about this Alpina B5s Touring. You will fall from one surprise into another. Sublime condition and beautiful color combination in Platin Grey metallic exterior and Natural Brown interior with Alpina wood inlay. Directly from second owner and originally delivered in the EU with full history and complete on-board folder. All maintenance done properly is documented and has only been carried out by Alpina/BMW dealers. Absolute damage free condition and only washed by hand. The last owner only used the car for longer journeys and it was only garage kept during its entire life. The E61 Alpina B5 and B5 S are only built 179 times. The numbers 120 to 179 are the B5 S, which makes the total number of built E61 B5 S only 59. As this car has number 144, this is number 24 of those 59. This is probably one of the best examples of this ultra rare super Touring in the world. A unique collectors item!
Then the driving experience, 530 hp and 725 Nm of torque makes the car an absolute monster. It feels like there is a nuclear power plant under the hood. It is a publicly kept secret that Alpina quotes power figures sparingly. Acceleration from 0-100 km/h takes just 4,7 seconds and from 0-200 km/h is done in under 14 seconds. Top speed is officially quoted at 313 km/h. Normally BMW limits their cars at 250 Km per hour, but Alpina does not. This Alpina was by far the fastest station wagon of its time and still is one of the fastest today. It is faster than a BMW M5, but also far more comfortable. You can use the car for shopping since it is a roomy stationwagon, but if you push the throttle you will smile from ear to ear as nobody can keep up with you. And hence it is no drama, it is the combination of sheer comfort with very good handing and extreme power that will blow your mind. Actually only connaisseurs will recognize the car, for the rest of the time you drive a classy station wagon. Especially in this chique colour combination with all kinds of Alpina interior and exterior details.
The S model is always based on the facelift model and is the B5 model that you want to have. Next to the power increase of 30 hp chassis and gearbox were modified for a bigger difference between comfort and sport. The adaptive dampers are adjustable by a sport button in contrary to the B5. When you select the sport mode the chassis gets more communicative and it tells you it is ready to unleash the power. In comfort u don’t feel too much of the road surface and you are asking yourself why all powerful cars need to be so harsh. The gearbox shifts very comfortable or very sporty and together with the Switch-Tronic buttons adds significantly to the overall driving pleasure. Only the B5s models were offered with this newer type of gearbox.
The BMW E6x models are going into history as the last 5 series where sport went before comfort. The car is still very comfortable but while driving it feels more like a big 3 series. The newer F1x models feel more like a smaller 7 series. The B5s is the spiritual predecessor of the legendary E34 B10-Bi-Turbo of the early nineties. They share their explosive power delivery. The E34 model nowadays is a very pricy and sought after classic and there is no doubt that the B5s will follow. The compressor gives the engine a beautiful whine and makes the driving feel very special. The technical specifications are unique in the world and only used in this form by Alpina. In summary it delivers the power of a turbo engine with the throttle response of an atmospheric engine. Because of this Alpina also called it the turbessor internally. Unfortunately they will never use the same technical principle again since it does not get the very lowest consumption numbers in the emission tests. The on board computer often reads fuel use values of 10 to 12 liters per 100 km, very reasonable for a car with this power and without a doubt for more friendly then the consumption of an M5.
The best thing is that this car is a true wolf in sheeps clothing. After a drive you are left with a very special feeling. The sophistication, power and fit and finish are world class. The modifications at Alpina are so extensive that the company has the manufacturing status. Officially you are not driving a BMW but an Alpina. They call it Automobile masterpieces and no word about that is untrue. WOW!
Colour | PLATINGRAU METALLIC (A68) | ||||
Upholstery | SONDERPOLSTERUNG (Z1XX) | ||||
S255A | Sports Leather Steering Wheel | ||||
S261A | Side Airbags For Rear Passengers | ||||
S2TBA | Sport Automatic Transmission | ||||
S302A | Alarm System | ||||
S320A | Deleted Model Lettering | ||||
S386A | Roof Railing | ||||
S8S8A | Countryspecific Nav System Supply | ||||
S8SAA | Navigation Access Requestcountryspec | ||||
S8SCA | Telematics Access Requestcountryspec | ||||
S346A | Chrome Line Exterieur | ||||
S402A | Electric Panoramic Roof | ||||
S423A | Floor Mats Velours | ||||
S428A | Warning Triangle And First Aid Kit | ||||
S430A | Interioroutside Mirror With Auto Dip | ||||
S431A | Interior Mirror With Automaticdip | ||||
S441A | Smoker Package | ||||
S481A | Sports Seat | ||||
S494A | Seat Heating Driverpassenger | ||||
S438A | Fine Wood Trim | ||||
S459A | Seat Adjuster Electric With Memory | ||||
S502A | Headlight Cleaning System | ||||
S508A | Park Distance Control PDC | ||||
S522A | Xenon Light | ||||
S540A | Cruise Control | ||||
S534A | Automatic Air Conditioning | ||||
S548A | Kilometercalibrated Speedometer | ||||
S563A | Light Package | ||||
S609A | Navigation System Professional | ||||
S610A | Headup Display | ||||
S612A | BMW Assist | ||||
S616A | BMW Online | ||||
S620A | Voice Control | ||||
S633A | Preparation Mobile Phone Business | ||||
S676A | HiFi Speaker System | ||||
S6AAA | BMW TeleServices | ||||
S6ABA | Control For Teleservices | ||||
S6FLA | USB Audio Interface | ||||
S7SPA | Navi Prof. Mit Handy Vorb. Bluetooth | ||||
S775A | Individual Headlining Anthracite | ||||
S920A | Alpina Without Title | ||||
S940A | Special Equipment BMW Individual | ||||
– | Sign BMW Individual | ||||
– | Z1XX Special Upholstery | ||||
– | Interior In Leather Natural Brown As LCNG | ||||
– | With Alpina Emblem On Center Seat Panels | ||||
– | Alpina Lavalina sport steering wheel with stitching | ||||
– | Alpina floor mats with natural brown leather piping | ||||
– | Alpina Rautendesign für Türverkleidung | ||||
– | Dekorleisten In Alpina Edelholz Myrte | ||||
– | In Ausfuehrung Analog Dekorleisten | ||||
– | E6x Alpina Raeder 19 | ||||
– | E60/E61 Alpina B5 S | ||||
– | Vom Serienumfang Abweichende Aggregate Bzw Ausstattungsumfaenge | ||||
– | Motor | ||||
– | Motorelektronik | ||||
– | Kraftstoffaufbereitung | ||||
– | Kraftstoffversorgung | ||||
– | Kuehler | ||||
– | Abgasanlage | ||||
– | Getriebe | ||||
– | Getriebe elektronik Alpina Swith-Tronic | ||||
– | Gelenkwelle | ||||
– | Vorderachse | ||||
– | Hinterachse | ||||
– | Lenkung | ||||
– | Entfall Ersatzrad | ||||
– | Karosserie Karosserieausstattung | ||||
– | ZB Blende Einstieg Umfang Seitenschweller | ||||
– | Stossfaenger Hinten Mit Ausschnitt Fuer Endrohre | ||||
– | Beschnitt An Stossfaenger Vorne Fuer E61 Ab 03/2007 | ||||
– | Fahrzeugelektrik | ||||
– | Instrumentenkombi | ||||
– | Klimaanlage | ||||
– | Bordausruestung |
Type | BMW Alpina B5 S Touring E61 |
1e toelating | 30-5-2008 |
Transmissie | Automatisch (6) |
Aandrijfwijze | Achter |
Motor | 4,4 V8 kompressor |
Koppel | 725 Nm |
Vermogen | 530 PK |
Brandstof | Benzine RON 98 |
Brandstof verbruik | 12,4 l/100km |
Brandstof verbruik realistisch | 14,0 l/100km |
Inhoud brandstoftank | 70 liter |
Topsnelheid | 313 km/h |
Acceleratie 0-100 | 4,7 sec |
Wielen voor | 245/40 R19 |
Wielen achter | 275/35 R19 |
Breedte | 1846 mm |
Lengte | 4843 mm |
Hoogte | 1491 mm |
Zitplaatsen | 5 |
Gewicht EU | 1810 kg |
Gewicht RDW | 1710 kg |
Aantal eigenaren | 2 |
Datum | Kilometer | Werkzaamheden | |
20-07-2008 | 1.990 | Running in Inspection | |
26-02-2010 | 11.432 | Engine oil, micro filter, brake fluid | |
20-05-2011 | 16.138 | Engine oil, mirco filter | |
14-02-2014 | 22.444 | Brake fluid | |
16-09-2014 | 24.711 | Engine oil, micro filter, engine air filter, spark plugs | |
14-04-2016 | 27.059 | Engine oil, micro filter, brake fluid | |
11-04-2018 | 31.956 | Engine oil, micro filter, brake fluid | |
21-01-2020 | 35.202 | Engine oil, micro filter, engine air filter, spark plugs, brake fluid |
Voorwaarden in overleg.