Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!
skip to Main Content

Exterieur

Interieur

Schermafbeelding 2019-06-11 om 20.59.20

Informatie

De Ford Escort RS Cosworth werd ontworpen als homologatie auto voor het wereldkampioenschap rally. Alleen de eerste 2500 exemplaren geproduceerd voor 1 januari 1993 beschikken over de grote Garret T3/04B turbo. Dit zijn homologatie auto’s die werden gebruikt om de FIA accreditatie in groep A te krijgen. Hij werd gebouwd tussen 1992 en 1996 en lijkt van een andere planeet te komen. Dit exemplaar is afkomstig van de derde eigenaar en beschikt over alle documentatie.

Het ware karakter van de Escort RS Cosworth is het best te ontdekken vanaf de volledig verstelbare voorgevormde sportstoelen. Het unieke uiterlijk geeft het enorme vermogen van de wagen weer terwijl zich binnenin de Escort RS Cosworth een rustgevend en effectief instrumentarium openbaart.

Het krachtige hart van de Escort RS Cosworth is de laatste versie van Ford’s internationaal succesvolle, door Cosworth ontwikkelde, 2,0 liter DOHC 16-kleppen turbomotor, die zijn prestaties ruimschoots bewezen heeft. Het maximaal koppel bedraagt 304 Nm en deze imposante waarde wordt reeds bereikt bij 3500 t/min, waarbij 90% van het maximale koppel beschikbaar is vanaf 2300 rpm tot aan een toerental van 5500 rpm. Hierin schuilt het geheim van de opwindende prestaties van de Escort RS Cosworth. Van 0 naar 100 in 6,1 seconden!

De  watergekoelde Garrett AiResearch T3/04B turbocompressor, die met toerentallen tot 103.000 rpm draait, perst het benzine/luchtmengsel onder een overdruk van 0.8 bar in de cilinders. Voor een hoger motorrendement passeert de gecomprimeerde lucht eerst een tweetraps intercooler (eerst water-op-Iucht en daarna lucht-op-Iucht) om de temperatuur van de lucht te verlagen en zodoende de dichtheid te vergroten.

Dankzij de snelle aanspreektijd van de turbo reageert de motor onmiddellijk op het gaspedaal. Twee bovenliggende nokkenassen bedienen de vier grote kleppen per cilinder via hydraulische (en dus onderhoudsvrije) klepstoters. Dat allemaal levert 227 pk bij 6000 toeren.

Het onderstel is al even bijzonder. De motor staat anders dan bij alle ander Escorts niet dwars maar langs voorin. Hij drijft de achterwielen aan en met een aftakking naar de voorwielen heeft hij permanente vierwielaandrijving met 66% aandrijving achter en 34% voor. Verder zorgen een totaal andere ophanging en dempers, vier geventileerde schijven en stevige wielmaat voor werkelijk extreem sportieve rijeigenschappen.

Dit is ongetwijfeld de meest sportieve auto van alle hot hatches uit die tijd. In totaal zijn er 7.145 exemplaren geproduceerd. Een exemplaar in deze werkelijk perfecte en originele staat inclusief alle documentatie is nauwelijks nog te vinden.

English:

The Ford Escort RS Cosworth was designed as homologation car for the World Championship Rally. Only the first 2500 cars were equipped with the large Garret T3/T4B turbo charger. These are homologation cars for FIA accreditation in Group A. It was build from 1992 to 1996 and it seems to have come from a different planet. This example comes from the third owner and is wel documented.

The real character of the Escort RS Cosworth is best to be discovered from the fully adjustable sport seats. The exterior reveals its potential by the large spoiler which was originally on the car whilst the interior shows a relaxing and effective although sporty dashboard.

The heart of the car is the Cosworth engine. The 2 litre DOHC 16 valve engine proved itself in many rally’s and races. It has 227 horsepower at 6000 rpm and offers 304Nm of torque of which 90% is available from 2300 up to 5500 rpm. That makes clear why the performance of the car is beyond expectation with an acceleration of 0 to 60 mph in 5,8 seconds!

The Garret T3/04B turbo compressor which runs up to 103000 rpm boosts the fuel/air mixture with an overpressure of 0,8 bar in the cylinders. The compressed air is cooled down for a better density by means of a dual stage air cooler. First air to water and then air to air. The two camshafts drive sixteen hydraulically adjusted valves for better aspiration. As the turbo reacts so fast there is a very direct response to the throttle pedal

The suspension is equally special. Not a front wheel drive with the engine from west to  east but a longitudinal positioned engine. Rear wheel drive (66%) and an additional front wheel drive of 34% makes a permanent four wheel drive. The suspension is completely different than in the normal versions, and the four internally vented disc brakes, and suitable wheel and tire dimensions do the rest for the extremely good handling on all road conditions

Without any doubt this is the most sporty hot hatch from its days and even up to now. The condition of this car is really extremely perfect as you can see from the pictures. Also all maintenance has been carried out carefully as the paperwork proves. Only 7.145 examples came to life, almost all cars have modifications. Not this one, very difficult to find like this!

Colour
Upholstery
Mallard Green metallic
Hexagon Mallard green
Aero pack
Metallic paint
Type
1e toelating
Transmissie
Aandrijfwijze
Motor
Koppel
Vermogen
Brandstof
Brandstof verbruik
Brandstof verbruik realistisch
Inhoud brandstoftank
Topsnelheid
Acceleratie 0-100
Wielen voor
Wielen achter
Breedte
Lengte
Hoogte
Zitplaatsen
Gewicht EU
Gewicht RDW
Nederlandse nieuwprijs +/-
Marge/BTW
Ford Escort RS Cosworth
21-10-92
handgeschakeld 5 versnellingen
vierwielaandrijving
2.0 L4
299 Nm bij 2500 rpm
227 pk bij 5750 rpm
benzine
10,5 liter/100 km
11,5 liter/100 km
65 liter
225 km/h
0-100 km/h in 6,1 sec
225/45 ZR16
225/45 ZR16
1,774 m
4,211 m
1,425 m
4
1420 KG
1320 KG
€50.000,-
Marge

Datum

03-11-92
16-02-93
18-04-95
28-10-95
20-04-96
13-11-96
05-07-97
31-01-98
19-09-98
17-04-99
13-11-99
22-05-01
03-11-01
14-10-04
17-05-18

Kilometer

2.066
13.941
30.108
40.800
50.920
61.043
70.130
80.145
90.399
100.530
110.512
119.047
131.128
141.746
158.755

Werkzaamheden

Running in inspection
Sicherheitskontrolle
Sicherheitskontrolle
Inspektion
Sicherheitskontrolle
Sicherheitskontrolle
Inspektion
Sicherheitskontrolle
Sicherheitskontrolle
Inspektion
Sicherheitskontrolle
Sicherheitskontrolle
Inspektion
Sicherheitskontrolle
Sicherheitskontrolle + distributieriem

Deze auto wordt standaard afgeleverd met onderstaande punten:

  • Onderhoudsbeurt en controle volgens schema fabrikant
  • Nieuwe APK
  • Tenaamstelling
  • Volle tank brandstof

Uiteraard zijn overige wensen bespreekbaar.

De Ford Escort RS Cosworth werd ontworpen als homologatie auto voor het wereldkampioenschap rally. Alleen de eerste 2500 exemplaren geproduceerd voor 1 januari 1993 beschikken over de grote Garret T3/04B turbo. Dit zijn homologatie auto’s die werden gebruikt om de FIA accreditatie in groep A te krijgen. Hij werd gebouwd tussen 1992 en 1996 en lijkt van een andere planeet te komen. Dit exemplaar is afkomstig van de derde eigenaar en beschikt over alle documentatie.

Het ware karakter van de Escort RS Cosworth is het best te ontdekken vanaf de volledig verstelbare voorgevormde sportstoelen. Het unieke uiterlijk geeft het enorme vermogen van de wagen weer terwijl zich binnenin de Escort RS Cosworth een rustgevend en effectief instrumentarium openbaart.

Het krachtige hart van de Escort RS Cosworth is de laatste versie van Ford’s internationaal succesvolle, door Cosworth ontwikkelde, 2,0 liter DOHC 16-kleppen turbomotor, die zijn prestaties ruimschoots bewezen heeft. Het maximaal koppel bedraagt 304 Nm en deze imposante waarde wordt reeds bereikt bij 3500 t/min, waarbij 90% van het maximale koppel beschikbaar is vanaf 2300 rpm tot aan een toerental van 5500 rpm. Hierin schuilt het geheim van de opwindende prestaties van de Escort RS Cosworth. Van 0 naar 100 in 6,1 seconden!

De  watergekoelde Garrett AiResearch T3/04B turbocompressor, die met toerentallen tot 103.000 rpm draait, perst het benzine/luchtmengsel onder een overdruk van 0.8 bar in de cilinders. Voor een hoger motorrendement passeert de gecomprimeerde lucht eerst een tweetraps intercooler (eerst water-op-Iucht en daarna lucht-op-Iucht) om de temperatuur van de lucht te verlagen en zodoende de dichtheid te vergroten.

Dankzij de snelle aanspreektijd van de turbo reageert de motor onmiddellijk op het gaspedaal. Twee bovenliggende nokkenassen bedienen de vier grote kleppen per cilinder via hydraulische (en dus onderhoudsvrije) klepstoters. Dat allemaal levert 227 pk bij 6000 toeren.

Het onderstel is al even bijzonder. De motor staat anders dan bij alle ander Escorts niet dwars maar langs voorin. Hij drijft de achterwielen aan en met een aftakking naar de voorwielen heeft hij permanente vierwielaandrijving met 66% aandrijving achter en 34% voor. Verder zorgen een totaal andere ophanging en dempers, vier geventileerde schijven en stevige wielmaat voor werkelijk extreem sportieve rijeigenschappen.

Dit is ongetwijfeld de meest sportieve auto van alle hot hatches uit die tijd. In totaal zijn er 7.145 exemplaren geproduceerd. Een exemplaar in deze werkelijk perfecte en originele staat inclusief alle documentatie is nauwelijks nog te vinden.

English:

The Ford Escort RS Cosworth was designed as homologation car for the World Championship Rally. Only the first 2500 cars were equipped with the large Garret T3/T4B turbo charger. These are homologation cars for FIA accreditation in Group A. It was build from 1992 to 1996 and it seems to have come from a different planet. This example comes from the third owner and is wel documented.

The real character of the Escort RS Cosworth is best to be discovered from the fully adjustable sport seats. The exterior reveals its potential by the large spoiler which was originally on the car whilst the interior shows a relaxing and effective although sporty dashboard.

The heart of the car is the Cosworth engine. The 2 litre DOHC 16 valve engine proved itself in many rally’s and races. It has 227 horsepower at 6000 rpm and offers 304Nm of torque of which 90% is available from 2300 up to 5500 rpm. That makes clear why the performance of the car is beyond expectation with an acceleration of 0 to 60 mph in 5,8 seconds!

The Garret T3/04B turbo compressor which runs up to 103000 rpm boosts the fuel/air mixture with an overpressure of 0,8 bar in the cylinders. The compressed air is cooled down for a better density by means of a dual stage air cooler. First air to water and then air to air. The two camshafts drive sixteen hydraulically adjusted valves for better aspiration. As the turbo reacts so fast there is a very direct response tot he throttle pedal.

The suspension is equally special. Not a front wheel drive with the engine from west to  east but a longitudinal positioned engine. Rear wheel drive (66%) and an additional front wheel drive of 34% makes a permanent four wheel drive. The suspension is completely different than in the normal versions, and the four internally vented disc brakes, and suitable wheel and tire dimensions do the rest for the extremely good handling on all road conditions.

Without any doubt this is the most sporty hot hatch from its days and even up to now. The condition of this car is really extremely perfect as you can see from the pictures. Also all maintenance has been carried out carefully as the paperwork proves. Only 7.145 examples came to life, almost all cars have modifications. Not this one, very difficult to find like this!

Colour Mallard Green metallic
Upholstery Hexagon Mallard green
Aero pack
Recaro seats
Metallic paint
Type Ford Escort RS Cosworth
1e toelating 21-10-92
Transmissie handgeschakeld 5 versnellingen
Aandrijfwijze vierwielaandrijving
Motor 2.0 L4
Koppel 299 Nm bij 2500 rpm
Vermogen 227 pk bij 5750 rpm
Brandstof benzine
Brandstof verbruik 10,5 liter/100 km
Brandstof verbruik realistisch 11,5 liter/100 km
Inhoud brandstoftank 65 liter
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0-100 0-100 km/h in 6,1 sec
Wielen voor 225/45 ZR16
Wielen achter 225/45 ZR16
Breedte 1,774 m
Lengte 4,211 m
Hoogte 1,425 m
Zitplaatsen 4
Gewicht EU 1420 KG
Gewicht RDW 1320 KG
Nederlandse nieuwprijs +/- €50.000,-
Marge/BTW Marge
03-11-92 2.066 Running in inspection
16-02-93 13.941 Sicherheitskontrolle
18-04-95 30.108 Sicherheitskontrolle
28-10-95 40.800 Inspektion
20-04-96 50.920 Sicherheitskontrolle
13-11-96 61.043 Sicherheitskontrolle
05-07-97 70.130 Inspektion
31-01-98 80.145 Sicherheitskontrolle
19-09-98 90.399 Sicherheitskontrolle
17-04-99 100.530 Inspektion
13-11-99 110.512 Sicherheitskontrolle
22-05-01 119.047 Sicherheitskontrolle
03-11-01 131.128 Inspektion
14-10-04 141.746 Sicherheitskontrolle
17-05-18 158.755 Sicherheitskontrolle + distributieriem

Deze auto wordt standaard afgeleverd met onderstaande punten:

  • Onderhoudsbeurt en controle volgens schema fabrikant
  • Nieuwe APK
  • Tenaamstelling
  • Volle tank brandstof

Uiteraard zijn overige wensen bespreekbaar.

Overig aanbod

Klik Hier

Exterieur

Klik Hier

BMW M5 Limousine E39
200061.500 km€43.950,-
Klik Hier

Exterieur

Klik Hier

BMW Z4 M Roadster E85
200637.500 km€44.950,-
Klik Hier

Exterieur

Klik Hier

BMW 130i Hatchback E81
200829.800 kmGereserveerd
Back To Top